Udflugt til Bosjökloster i det naturskønne Skåne – samt Lund Domkirke,

fredag den 3. maj 2019.

39 forventningsfulde deltagere var - trods vejrgudernes varsling om koldt og vinterligt vejr - mødt op på Sofiendalsskolens p. plads fredag den 3. maj 2019. Men selv vejrguderne kan tage fejl. Solen skinnede fra en skyfri himmel, birketræerne stod med deres flotte nyudsprungne blade og solsortene fløjtede, så det var en lyst.

Grundet en lille forsinkelse, da vores chauffør – Bent - fra FladsÅ busselskab havde tiltænkt mødestedet til P2 Møblers parkeringsplads i Rønnede, så kørte vi ud fra p. pladsen i Haslev lidt over halv otte.

Vores guide på turen var Kjeld Nielsen. Efter at han havde budt os velkommen i bussen og Bent havde fortalt os om bussens indretning, hvor han bl.a. kom ind på bussens toiletforhold og brugen af dette – underholdt de os begge med sjove episoder fra deres arbejdsliv.

Vi kørte ad motorvejen mod København – over Sjællandsbroen med den smukke udsigt til Amager, forbi lufthavnen med alle SAS flyene holdende stille ved hangarerne og til sidst igennem Øresunds tunnelen og over Øresundsbroen mod Sverige, hvor vi hurtigt blev tjekket af det svenske politi ved paskontrollen.

Lidt uden for Malmø gjorde vi et lille strække-ben ophold ved et drive-in spisested, hvor Bent var vært ved en kop kaffe, brygget i hans lækre bus. Tak til Bent for denne service!

Kl. 10:00 nåede vi vores destinationssted: Bosjökloster i det naturskønne Skåne.

Bosjökloster ligger på en landtunge mellem de 2 søer : Västre Ringsjön og Östra Ringsjön.

Dets historie går hele 900 år tilbage i tiden, hvor området var under dansk herredømme. Noget præcist årstal for klosterets opførelse har man ikke, men man mener at det var i 1140erne hvor Benediktinerne begyndte at opføre sit nonnekloster ved Ringsjön.

De sidste 4 generationer har det været under slægten ”Bonde”. I 1908 blev klosteret erhvervet af grev Philip Bonde og hans hustru grevinde Anna Bonde. Deres søn grev Carl-Philip Bonde overtog ejendommen i 1947. Sammen med sin hustru grevinde Ellen Bonde åbnede de i 1962 Bosjökloster op for besøgende. Siden 1969 er det deres yngste søn grev Thord Bonde som forvalter og ejer Bosjökloster sammen med sin familie.

Vores guide på Bosjökloster var grev Thord Bonde (se billedet), som bød os velkommen på flot dansk og indledningsvist fortalte om den omfattende restaurering, der er foretaget af samtlige staldbygninger og brugen af disse såsom, udstillinger, koncerter, møder og private fester. Klosteret får ingen offentlig støtte, da det er privatejet. Midler til restaureringerne fås udelukkende via entreindtægter fra de besøgende.

Efter præsentationen blev vi vist rundt på klosteret, hvor vi så hvordan nonnerne på klosteret havde levet, deres påklædning og livsførelse samt i det hele taget alle de flotte og meget velholdte bygninger.

Hele arrangementet sluttede af med middag i en flot restaureret staldbygning til klosteret.

Menuen vi fik bestod af ”Hulbrød med tyttebær og spinat” som forret. ”Køtbullar med tyttebær og flødesaue” som hovedret og ”Is med rabarber” til dessert.  Lækkert !

Kl. 13:30 tog vi afsked med Bosjökloster og på vej hjemad tog vi lige en times ophold i universitetsbyen – Lund; - hvor vi på egen hånd kunne besigtige byen. Mange af os valgte at se domkirken.

Lunds domkirke er fra 1100 tallet… samme periode som Bosjökloster. Det fortælles, at da man byggede domkirken brugte man sten magen til - til Bosjökloster.

Den er således bygget af danskere da Skåne i 1100-tallet var under dansk herredømme. Det kan vi godt være lidt stolte af…

Domkirken er Nordens ældste ærkebiskopkirke og samtidig Nordens største og smukkeste eksempel på Romansk stil.

Den romanske stil er kendetegnet for sin ”rundbue stil”, hvorimod den gotiske stil er bygget i ”spidsbue stil”.

Kirken blev i 1234 hærget af en stor brand og skaderne heraf var synlige helt op til 1800 tallet, hvor kirken gennemgik en stor restaurering. Det var her kirken fik tilført et tårn mere.

Et af domkirkens største seværdigheder er middelalderuret fra 1424. Uret består af flere dele, bl.a. et astronomisk ur. Når uret spiller - træder De Hellige Tre Konger frem og priser Jesusbarnet i Jomfru Marias favn. Uret spiller mandag - lørdag kl. 12 og 15.

Vi havde aftalt at mødes ved bussen igen kl. 15:00, hvorefter vi startede hjemturen mod Haslev.

Da vi så afkørselsskiltet til Haslev fra motorvejen, greb Kjeld igen bussens mikrofon og takkede os alle sammen for god opførsel og vores chauffør – Bent, for god og sikker kørsel.

Turen til Bosjökloster nåede herved sin afslutning og blev en meget vellykket og mindeværdig tur.